Zie jij het al voor je?

Laatste update op oktober 10, 2022

Hoe je met storytelling onvergetelijke presentaties geeft

Zie jij het al voor je? Onze geest is zo krachtig dat als je steeds beter weet hoe het werkt in jouw hersenen je steeds krachtigere presentaties kunt geven. 

Welke onderwerpen komen deze week aan bod?
– Hoe je met storytelling onvergetelijke presentaties geeft
– Zie jij het al voor je? De kracht van visualisatie.

Het was weer een bijzondere week. Ik ging o.a. op bezoek bij het NAC museum in Breda en daar bleek maar weer hoe je met storytelling een onvergetelijke presentatie kunt geven. 

Een paar voorbeelden:
NAC is opgericht op 19 september 1912 om 22.00 volgens de notulen van die avond. Ze wilden de sfeer van die oprichtingsavond nabootsen en als je het museum binnenloopt voel je daar de sfeer van een oude huiskamer met een bankje en een mooie vitrinekast met daarin de notulen van de oprichting en een oude klok. Let op! Nu komt. Die klok, je weet wel, zo eentje die vroeger ook bij je opa en oma op de schouw stond, werd gekocht bij een antiquair die aangaf dat de klok niet meer liep. Dat was natuurlijk geen probleem want de klok zou symbolisch alleen de tijd van de oprichting aangeven 22.00 uur. Zo gezegd zo gedaan. Echter nadat de klok in de vitrinekast was gezet stond de klok 1 dag later op 22.10. Niemand begreep hoe dat mogelijk was. De klok werd teruggezet op 22.00 en wat denk je. Een dag later stond deze op 22.20. Wederom werd de klok teruggezet. Uiteindelijk bleef de klok op 22.00 staan maar men denkt nog steeds dat de geest van NAC op deze manier wilde laten weten dat NAC iets later is opgericht dan 22.00 uur. 

In 1921 werd NAC kampioen van Nederland. Het museum wilde graag de vlag die daarbij hoorde tentoonstellen in het museum alleen deze was nergens meer te vinden totdat de vrouw van John de Leeuw een kado kreeg van een goede vriend wat John pas met sinterklaas mocht uitpakken. Een grote doos werd middenin de kamer gezet maar helaas John mocht deze toch echt pas uitpakken met sinterklaas. Ineens was de doos verdwenen uit de huiskamer. Wat bleek. Deze was verhuisd naar vrienden want daar zouden ze sinterklaas vieren. En toen was het moment daar. De doos woog helemaal niet veel en John begreep er nog steeds niks van. Hij begon met het uitpakken en toen hij zag wat het was hield hij het niet droog. De lang gezochte vlag van het kampioenschap van Nederland. En 3 maanden later overleed de goede vriend van John. Alsof het zo moest zijn. En die vlag die had zijn goede vriend gevonden toen NAC van het oude stadion naar het nieuwe stadion verhuisde gewoon bij het grof afval. 

En zo zie je maar hoe de kracht van storytelling (het vertellen van verhalen) ervoor zorgt dat je dingen onthoudt. 

Dat vindt ons brein namelijk heel fijn. Je brein krijgt een kant en klaar pakketje aan feiten die heel goed bij elkaar passen. Daarnaast roept het verhaal emotie op wat ervoor zorgt dat je het verhaal nog beter onthoudt. Niet teveel, niet te weinig. Nee precies genoeg feiten. 

Let op! Het is belangrijk dat je je wel van tevoren afvraagt wat je wil dat jouw publiek onthoudt en dat je stilstaat bij welke verhalen daar het beste bijpassen. En o ja, de manier waarop je je verhaal vertelt is dan ook nog eens ontzettend belangrijk. Bij de presentatie die John de Leeuw gaf bij het NAC Museum voelde je letterlijk het zwart gele bloed door zijn aderen stromen bij ieder woord dat hij sprak.  

Zie jij het al voor je? de kracht van visualisatie
Wat nu als je de kracht van storytelling ook voor jezelf in kunt zetten. Onze hersenen kennen namelijk niet het verschil tussen de werkelijkheid en een verzonnen werkelijkheid. Stel je eens voor dat jij heel graag een presentatie wilt geven over jouw favoriete onderwerp. Je plaatst een bericht op linkedin en wat je niet verwacht gebeurt. Je ontvangt een reactie met de vraag of jij jouw presentatie wilt komt geven. Je hart schiet in je keel van enthousiasme maar ook van de spanning. Hellup. Ga ik dit echt doen? En dan is het zover, de dag van jouw presentatie. Je bent er klaar voor. Je hebt je goed voorbereid, je staat in de coulissen te wachten en je hoort je aankondiging. Je loopt het podium op, je kijkt de zaal in en dan….hoe dit verhaal afloopt bepaal je helemaal zelf. 

Heb je daar hulp bij nodig weet je me te vinden. Heb je vragen stuur me een mail of maak een afspraak met me.

En wat ook een hele krachtige manier is om met een goed gevoel op het podium te kunnen staan, is om iedere gelegenheid die zich voordoet aan te grijpen om ook daadwerkelijk op het podium te staan. Hier zie je mij op het podium in het floralia park in Oosterhout tijdens het Happy Life Festival. En nee, ik heb niet eerst gevraagd of dat wel mocht. Ik zag het podium. Ik liep er naar toe en pakte mijn moment. Je hoeft niet voor alles in je leven toestemming te vragen :).

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>