Pak jij een cadeautje in of geef je het gewoon zo?

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Pak jij een cadeautje in of geef je het gewoon zo?

Laatste update op oktober 10, 2022

Hoe jij storytelling kunt toepassen in jouw presentatie

Trots (wanneer staat jouw verhaal in dit rijtje?)

Marieke die druk bezig is met opnemen van video’s voor haar youtube kanaal.

Een ondernemer, die wilde leren een pakkend verhaal te vertellen,  die nu (in de 2e week van Spreken met Impact) steeds makkelijker uit zijn woorden komt en inmiddels weet hoe hij een presentatie in moet pakken.

Een onderneemster die in november een training gaat geven. Tot een week geleden was er nog niks. Na onze afspraak ontving ik een dag later haar flyer in mijn mailbox, voert ze de strategie uit die ik met haar heb doorgenomen en heeft ze inmiddels 2 inschrijvingen binnen. 

Slechts een paar voorbeelden van mensen die ik begeleid. Hier kom ik iedere dag mijn bed weer voor uit. 

Pak jij een cadeautje in of uit?
Ik sprak van de week een ondernemer. Zo eentje van niet lullen maar poetsen. In zijn communicatie is hij heel erg direct. Op zich een goede eigenschap maar niet altijd even handig. Ik stelde hem de vraag: Als een vriend van jou jarig is, pak jij dan zijn cadeau in? Nee, zei hij. Precies, zei ik. Hij keek me een beetje vragend aan: “Hoe bedoel je?”. 

Je kunt hier een mooie vergelijking maken met presenteren. Soms is het heel goed om je boodschap direct en duidelijk over te brengen. Vaak sla je daarmee wel de plank mis. Hoezo? Ik leg het je uit. 

Het is belangrijk dat je het punt dat je wilt maken d.m.v. het gebruik van storytelling overbrengt aan je publiek. Dan gebeurt er namelijk iets magisch. Jouw presentatie gaat er in als zoete koek. 

Heb jij kinderen?
of Heb je wel eens iemand een klein kind eten zien geven?

Het is etenstijd, je zoon zit aan tafel en jij hebt net een heerlijk potje groene smurrie opgewarmd. Je neemt eerst zelf een hapje. Hmm, smaakt niet eens zo slecht en je begint je zoontje eten te geven. De 1e paar happen gaan nog goed en dan klapt zijn mond dicht. Dan maar met bruut geweld en de volgende happen ziet je zoon ineens groen en zit er overal groene smurrie behalve daar waar je het hebben wilt. Pfff, je zucht diep en dan ineens laat je de lepel met groene smurrie veranderen in een groene trein. Tjoek, tjoek, tjoek en je beweegt de lepel in een vloeiende beweging van links naar rechts steeds dichter naar de mond van je zoontje. Je ziet zijn ogen jouw lepel volgen en dan ineens gaat zijn mond open en verdwijnt de groene smurrie in de mond van je zoontje.

Pfff, gelukkig het is weer gelukt. 

Ik maak gebruik van storytelling om je iets duidelijk te maken

Je weet vast al wat.

Ik maak gebruik van een metafoor om dit verder te verduidelijken

Juist die van het eten geven van een klein kind

De techniek die ik hier toepas is dat ik je meeneem in een verhaal dat je misschien ook nog eens herkent. 

Ik vertel het verhaal vanuit jouw perspectief en zo neem ik je mee in mijn verhaal

Tijd voor de conclusie

Als je wilt dat jouw presentatie erin gaat als zoete koek bij jouw publiek neem ze dan mee in jouw verhaal vanuit hun perspectief alsof ze het zelf ervaren en voor zich zien. 

Dan heb je de aandacht van je publiek en onthouden ze ook nog eens jouw verhaal. 

Tot slot 
Heel veel succes met het toepassen van deze techniek in jouw presentaties en laat even weten hoe het gegaan is.

En wil je jouw spreekspier oefenen? Dan zie ik je zeker snel bij één van de oefensessies of trainingen. Check de agenda en meld je aan.

Zie ik je daar?

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>