Hoe maak je met storytelling echt contact met je publiek?

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hoe maak je met storytelling echt contact met je publiek?

Laatste update op april 14, 2023

Leestijd: minuten

Hoe maak je met storytelling echt contact met je publiek?

Je hebt er vast wel eens van gehoord. Storytelling. Vrij vertaald “het vertellen van verhalen”. Misschien heb je het gevoel dat je er wel iets mee moet. Je vraagt je misschien wel af waarom dan? en hoe begin je daar dan aan?

In deze blog neem ik graag mee in de wereld van storytelling en hoe jij dit kunt toepassen om echt contact te maken met je publiek en om vanuit dat contact jouw boodschap goed over te kunnen brengen.

Zoek je online op de term storytelling dan word je overspoeld door ontzettend veel artikelen over storytelling en geloof me er valt ook heel veel over te zeggen.

Weet je dat je al gebruik maakt van storytelling?

Sterker nog je maakt al veelvuldig gebruik van storytelling en misschien heb je dat niet eens door. Een paar voorbeelden:

  • Je bent op vakantie geweest en je komt thuis en vertelt in geuren en kleuren wat je hebt meegemaakt.
  • Je bent op een verjaardagsfeestje en je hoort een sterk verhaal, dit doet je denken aan iets wat je zelf hebt meegemaakt en je vertelt vervolgens jouw verhaal.
  • Bij het eten geven aan je kinderen. In het begin gaat de mond nog gewoon open als je aankomt met een heerlijke lepel spinazie. Na verloop van tijd werkt dat niet meer en hoor je jezelf ineens een verhaaltje vertellen over een vliegtuigje dat wil landen en als je niet oppast maak je daar ook de nodige bewegingen bij.

Stuk voor stuk voorbeelden van storytelling. Je bent er niet heel bewust mee bezig maar je doet het al wel.

Allemaal leuk en aardig maar waarom zou jij ook gebruik gaan maken van storytelling?

Het antwoord hierop is vrij simpel. Als jij een presentatie geeft, of dat nu in een 1 op 1 gesprek is, voor een groep collega’s op het werk is of je spreekt voor een nog grotere groep mensen, dan wil jij met jouw presentatie een bepaalde boodschap overbrengen.

“Trek je publiek jouw verhaal in, in plaats van dat je jouw verhaal over je publiek uitstort”

En dat laatste zit niet echt iemand op te wachten.

Een paar tips:

Houd het dicht bij jezelf
Ik vermoed dat je al even op deze aardkloot rondloopt. Jij hebt dus al het nodige mee gemaakt. Stuk voor stuk verhalen met een boodschap waarmee je andere mensen kunt motiveren en inspireren.

Verhalen die jij echt hebt meegemaakt. Verhalen waarin je de emotie voelt als jij ze vertelt omdat ze echt zijn gebeurt.

Zorg voor een herkenbaar verhaal
Ik weet het nog goed mijn 1e rijles. Ik was heel zenuwachtig. Ik werd opgehaald en we reden naar de polder. Daar nam ik plaats achter het stuur. Stijf van de zenuwen. Ik hoefde nog niet te schakelen. Starten, gas geven en remmen was voldoende. Later kwam ik erachter dat voor je kijken ook wel handig is toen ik 100 meter later aan de andere kant van weg weer enigszins met de schrik vrij kwam.

Ik ben benieuwd: Welke herinnering komt er nu bij jou naar boven?

Vertel je verhaal beeldend in geuren en kleuren
Ik werd uitgenodigd op een feestje van Karin. Ik speelde samen met haar in hetzelfde korfbalteam. Op zaterdagavond fietste ik naar haar huis. Half 8 begon het feestje. Ik stond keurig om half 8 voor de deur. Ik was de eerste. Ik nam plaats op de bank en langzaam kwamen er meer mensen. Gelukkig maar. Verlegen als ik was zat ik daar maar zo onopvallend mogelijk te zijn. Tot dat ene moment…

Zorg ervoor dat mensen jouw verhaal als het ware voor zich zien. Omschrijf wat je ziet (heel veel mensen denken tenslotte in beelden) en hoe je je voelt.

Zorg ervoor dat het publiek zich in kan leven in jouw verhaal
Wat heb jij nou aan? riep iemand tijdens een feestje. Ik voelde alle ogen gericht op mij, ik voelde mezelf rood worden, ik schaamde me en de rest van de avond heb ik niks meer gezegd. En dat overhemd heb ik nooit meer aangehad.

Wat voor een situatie heb jij wel eens meegemaakt die vergelijkbaar is met het bovenstaande verhaal?

Neem mensen mee in het proces

Ja dat was wat. Verlegen en een eigenwaarde van onder het vriespunt. Niet echt de ideale combinatie kan ik je vertellen. Er is veel gebeurtdsinds die tijd. Inmiddels vind ik het tof om te spreken en mijn verhalen te delen met anderen. Sterker nog ik help mensen zoals jij met het vertellen van jouw verhalen aan anderen. Hoe ik zover ben gekomen? Door vallen en opstaan en nee dat was niet altijd makkelijk. En weet je je hoeft het ook niet alleen te doen, ik help je.

Zie jezelf maar als een soort van toergids voor jouw publiek in het verhaal dat jij vertelt. Je neemt ze letterlijk mee in je verhaal. 

Lever je boodschap af
Denk goed na welke boodschap je mensen mee wilt geven met jouw presentatie. Denk maar aan dat verhaaltje van het vliegtuigje dat graag zijn groene superkracht (spinazie) af wil leveren. Daar word je tenslotte groot en sterk van. Welke boodschap wil jij jouw publiek meegeven?

Tot slot
Ik kijk uit naar jouw verhalen en de boodschap waarmee je mij weer motiveert en inspireert. Misschien denk je nu Wie ben ik nu dat…het enige wat je hoeft te doen is dat om te draaien naar Juist omdat ik…

GET YOUR MESSAGE OUT THERE! en heb je hulp nodig dan denk ik graag met je mee.

Download E-book
Presenteer met Zelfvertrouwen
Op een manier die bij jou past met een verhaal dat aanslaat.

Reken af met spreekangst en blackouts een geef presentaties met Impact.

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>