Afleiding uit, Focus aan

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Afleiding uit, Focus aan

Laatste update op oktober 10, 2022

Hoe je ervoor zorgt dat je bezig bent met wat jij wilt

Afleiding uit, Focus aan. Je herkent het vast wel. Je wil even op je telefoon wat opzoeken op het internet en 2 uur later heb je al je social media kanalen gezien en heb je nog niet gevonden wat je zocht op het internet. Mij gebeurt het regelmatig en daarom deze week als thema Afleiding uit, Focus aan. 

Over focus gesproken. 
Wil jij actief aan de bak met het verbeteren van jouw presentatievaardigheden zodat jij met zelfvertrouwen beter en makkelijker presenteert, plan dan nu een afspraak in. Dan kijk ik samen met jou hoe ik je het beste kan helpen. Plan hier je afspraak in.

Welke onderwerpen komen deze week aan bod?
– Wat voor een type ben jij?
– Afleiding uit, Focus aan 

Wat voor een type ben jij?
Afgelopen week startte ik met het groepstraject Spreken met Impact. Die begint altijd met een introductiebijeenkomst. Altijd fijn om de andere deelnemers beter te leren kennen. De deelnemers zijn grofweg te onderscheiden in 3 types:

De professional
De professional heeft geen moeite met voor een groep staan om een presentatie te geven. De professional wil graag beter worden in presenteren zodat hij of zij dit kan toepassen bij het geven van trainingen, workshops en presentaties. Professionals nemen graag actief deel aan de oefensessies, maken aantekeningen en willen heel graag veel feedback ontvangen en passen de opgedane inzichten vaak direct toe in de praktijk om een beter resultaat te behalen. 

De ondernemer
Een onderdeel van het ondernemerschap is goed kunnen vertellen wat je doet oftewel jezelf goed kunnen verkopen. Het bijwonen van een netwerkbijeenkomst vindt de ondernemer leuk maar om jezelf te verkopen met een goed verhaal vindt de ondernemer een uitdaging. De ondernemer is proactief en zoekt begeleiding bij een specialist op het gebied van spreken net zoals andere bedrijven de ondernemer inschakelen voor zijn of haar kwaliteiten. De ondernemer neemt actief deel aan de sessies, wil veel oefenen en ontvangt graag veel voorbeelden die hij direct in de praktijk kan gebruiken zodat hij meer potentiële klanten kan aantrekken. 

De kwetsbare 
De kwetsbare is een persoon die heel graag iets wil bijdragen aan deze wereld. Ze dienen vaak een groter doel. Vaak werken ze met mensen. Denk hierbij aan coaches en therapeuten. De kwetsbare, en het woord zegt het al, is kwetsbaar. Zijn voorzichtig. Opereren liever op de achtergrond. De kwetsbare is niet altijd overtuigd van zijn of haar kunnen en de kwetsbare vindt het spannend om zichzelf te laten zien en te laten horen. De kwetsbare neemt actief deel aan de sessies, stelt zich soms wat terughoudend op en naast feedback ontvangt de kwetsbare ook graag complimenten. Dit geeft zelfvertrouwen waardoor ze meer en meer zichtbaar durven zijn en daarmee dus meer mensen kunnen helpen. Een beetje een kip en het ei verhaal maar hé als jij jezelf niet laat zien, hoe kan ik je dan vinden. 

Zeg eens eerlijk. Wat voor een type ben jij?
Als je wilt, stuur mij een mail, met jouw type en de reden waarom je hiervoor gekozen hebt en laat me ook even weten waar jij tegenaan loopt als het gaat om spreken. Ik beloof je dan stuur ik je direct wat praktische tips terug. 

Afleiding UIT en Focus AAN
Het doet me denken aan een verhaal van een leraar die zijn studenten aan het begin van het schooljaar een digitaal werkboek toestuurde met daarin op pagina 37 een foto van een schattige puppy met daarbij de tekst. Gefeliciteerd, stuur mij een mail met een foto van een schattige puppy en je krijgt een verrassing. Slechts 1x in het jaar ontving de leraar een mail. Wat wil ik hier nu mee zeggen…

De hele wereld om ons heen zit vol met prikkels. Dit zorgt bij mij, en waarschijnlijk ook bij jou, voor enorm veel afleiding met als risico dat je je eigen doelen uit het oog verliest en sterker nog dat je vaak voortijdig afhaakt. Dat is doodzonde. Jij hebt een missie. Jij hebt een boodschap. Jij hebt een verhaal. Je wil jezelf graag verder ontwikkelen. JE HEBT EEN KEUZE.

Wat ik heb gedaan deze week? Facebook, Instagram, Pinterest en NU.nl van mijn telefoon verwijderd. En ja zo af en toe pak ik nog wel eens mijn telefoon maar het wordt minder en minder. Je wil niet weten hoeveel tijd ik over houd en daarnaast heb ik voor mezelf heel helder aan welke doelen ik werk de komende tijd. 

Met focus SPREKEN
Ook bij spreken zie je het vaak gebeuren. We zitten zo lekker in ons verhaal dat we steeds verder en verder uit gaan wijden en voordat je het weet, weet niemand meer wat de kern van je verhaal was. Stick to the plan zodat ook je verhaal blijft plakken.

Tot slot 
Ik ontving deze week nog een toffe mail van een oud deelneemster aan de training Spreken met Impact die ik je niet wil onthouden. 

“Ik heb recent een aantal video’s laten maken. Eentje wil ik je niet onthouden want door jouw training en storytelling is deze video mede tot stand gekomen, waarvoor dank!” 

Afleiding UIT, Focus AAN. GET YOUR MESSAGE OUT THERE.

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>