Of je nu wil of niet ook jij moet dit kunnen

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Of je nu wil of niet ook jij moet dit kunnen

Laatste update op augustus 18, 2022

Pitchen met Impact met Wesley Abbenhuis van Wabber bij Leer Spreken

Dit is alleen maar voor ondernemers hoor ik sommige mensen zeggen. Ik vraag me af of dat echt zo is. Iedereen heeft wel eens zo’n moment dat iemand aan je vraagt: “En wat doe jij precies?” of “En wat doe jij in het dagelijkse leven?”. Dus ja ook jij moet dit kunnen, vind ik. Waar ik het over heb. De elevator pitch.

Jezelf verkopen
En ja ik gebruik bewust deze 2 woorden. Waarom? Omdat heel veel mensen een soort van afkeer hebben tegen zichzelf verkopen. Misschien jij ook wel. Hier wil ik toch even bij stil staan en misschien breng ik je wel op andere gedachten :).

Volgens mij zijn er 2 manieren van jezelf verkopen. Laten we met de 1e manier beginnen. Die ene waar we allemaal een enorme hekel aan hebben, tenminste ik wel.

It’s amazing of sterker nog Ik ben geweldig
Je kent ze wel van die tel sell reclames waar alles geweldig is. Ieder produkt dat daar verkocht wordt, is geweldig. Natuurlijk. Logisch toch. Ze vertellen dat dan ook nog eens zo heerlijk overdreven. Je zou het bijna gaan geloven. En er zitten ongetwijfeld goede produkten tussen maar dan ben ik al afgehaakt helaas. En laten we eerlijk zijn in Nederland zijn we meer van “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg”. Dat is misschien ook weer iets te rigoureus. Je mag best trots zijn op wie je bent en wat je doet toch?

De manier die wel werkt
Een goede elevator pitch bevat een aantal ingrediënten en is vooral niet gericht op verkopen. Nee het doel van je elevator pitch is om helder en duidelijk te vertellen wie je bent, wat je doet en voor wie. Niet om jezelf te verkopen. Hé, iemand vraagt wie je bent en wat je doet toch? Wie weet kun jij hen wel helpen of iemand die ze kennen. Het zou toch zonde zijn dat zij of iemand die ze kennen een probleem hebben wat jij kunt oplossen maar zij niet weten dat jij hun daarbij kunt helpen. De ideale elevator pitch bestaat uit 7 onderdelen. Komen ze nog een keer:

1. Wie is je doelgroep?
2. Wat is hun probleem?
3. Wat is het gevolg van dit probleem voor jouw doelgroep?
4. Wie ben jij en wat is jouw oplossing voor dit probleem?
5. Hoe ziet de toekomst van jouw doelgroep er uit met jouw oplossing?
6. Vertel een mooi verhaal
7. Eindig met een call to action

Mogelijk heb je de 7 stappen voor een ideale elevator pitch al een keer gedownload maar heb je er nog niks mee gedaan. No problem dan is nu je kans om het alsnog te doen.

Vertel je verhaal en maak kabaal
Oké je hebt nu alle ingrediënten voor de ideale elevator pitch. Pitchers klaar, bakken maar 😉 Aan de bak. Belangrijk is dat je alle ingrediënten goed mengt en vertelt als een verhaal. Een voorbeeld.

Ik help auteurs, coaches, consultants en dienstverleners die het lastig vinden om zichzelf te verkopen om te spreken met Impact zodat ze de resultaten behalen die ze voor ogen hebben. Zo vind Wesley dat het tijd is voor zijn verhaal. Hij koos voor het 1 op 1 traject Spreken met Impact op maat. De 1e uitnodiging om een lezing te geven voor 150 ondernemers is al binnen en daarnaast is hij lid geworden van een businessclub waar hij iedere week zijn pitch geeft. En ja als je dan investeert in je eigen persoonlijke ontwikkeling dan kan het zomaar gebeuren dat je bij een netwerk de prijs voor de beste elevator pitch wint.

Wil jij ook jezelf verder ontwikkelen op het gebied van spreken net zoals Wesley?

Meld je dan voor de training Spreken met Impact. In de week van 12 september starten we weer en t/m 31 augustus bedraagt je investering € 497 i.p.v. € 597. Toch weer mooi meegenomen.

Meld je nu direct aan dan ben je erbij. Hierbij de link.

Interessant? Deel dit artikel zodat ook andere ondernemers ervan kunnen profiteren.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>